Els primers mesos del 2020 (Gener-Abril) han estat molt càlids, segons el “Global Climate Report – April 2020 Year-to-Date Temperatures Versus Previous Years” la temperatura mitjana global del planeta ha estat 1,14 ºC per sobre de la mitjana global del segle XX, les dades indiquen que aquest període és el segon més càlid d’ençà que es tenen registres.
Aquestes dades del primer quadrimestre de l’any comparades amb les sèries de temperatura disponibles fan pensar als científics que aquest 2020 serà un dels anys més càlids de la història, els càlculs estadístics consideren amb un 95% de probabilitats que la temperatura global anual estar entre la 1ª i la 4ª més alta.
Per altra banda segons dades d’última hora de la majoria d’observatoris de Catalunya, també el passat mes de Maig, la temperatura mitjana mensual ha batut rècords superant els registres històrics existents (diari ara)
Atenen a què els últims anys, estem tenint intenses onades de calor, que com la Covid-19 afecten amb més intensitat la gent més vulnerables com són les persones grans i amb patologies previas pulmonars i cardiovasculars, seria bo que les autoritats sanitàries i els serveis socials és posin ja a treballar per fer front a un probable episodi de calor extrema aquest estiu. Més informació sobre ones de calor, clica: acc-aturem el canvi climatic/ones de calor
Els episodis de calor extrema amb nits tropicals es donen habitualment entre la 2ª quinzena de Juny i 1ª de Setembre, és doncs necessari accelerar mesures de seguiment social i vigilància de les persones grans que viuen soles, propenses a patir deshidratació i cops de calor, També és urgent la posada en marxa d’una xarxa d’espais de confort climàtic on la gent pugui acollir-se durant les hores de calor més intensa (Refugis climàtics). Creiem que ha quedat demostrat que la manca de previsió, eines i equipaments adequats pot comportar greus danys per la salut de les persones.
Algunes actuacions per oferir refugi a les persones durant les onades de calor poden ser relativament fàcil d’implantar, alguns parcs, poliesportius, biblioteques, etc. reuneixen les condicions, a moltes ciutats del Món la xarxa de refugis climàtics ja està implantada, a Barcelona hi ha un projecte en marxa, per adaptar escoles com a refugis i també algunes iniciatives ciutadanes han fet propostes d’adaptació d’espais com a zones de confort climàtic, cal pero posar urgentment fil a l’agulla i estar preparats per la propera onada de calor.
A continuació a tall d’exemple de les actuacions que és podem fer, us deixem un enllaç a una proposta de refugi climàtic, realitzada pel grup de treball de la comissió de canvi climàtic de Barcelona Sostenible, que ACC-Aturem el Canvi Climàtic va presentar a la web participativa decidim Barcelona.
Proposta de creació d’un Refugi climàtic al parc-poliesportiu de l’Espanya Industrial